به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، مهران قربانی مشاور ریاست این سازمان در امور مطالعات راهبردی در نخستین رویداد راه هوشمند اظهار کرد: هدف از برگزاری نخستین رویداد فناورانه راه هوشمند هماندیشی و جذب ایدههای فناورانه و سیستمهای هوشمند جادهای بوده است.
وی با اشاره به ارسال بیش از ۱۰۰ ایده فناورانه در ۱۰ محور به دبیرخانه این رویداد و انتخاب ۶۰ ایده برای ارائه و داوری بیان کرد: پنج طرح منتخب در نمایشگاهی که از ۲۷ تا ۲۹ آذر ماه به مناسبت هفته حمل و نقل برگزار میشود، انتخاب و تجلیل میشوند و طرحهای توسعه هوشمند مورد حمایت ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار میگیرند.
مشاور ریاست در امور مطالعات راهبردی با اشاره به تلاش این سازمان برای برقراری ارتباط بین فناوران هوشمند با جامعه سرمایهگذاران و بهرهبرداران افزود: با توجه به عضویت سازمان راهداری وحملونقل جادهای در مجمع جهانی راه این سازمان دسترسی به آخرین سیاستها و رویکردهای بین المللی روز جهان در خصوص فناوریهای حمل و نقل جاده ای را دارد.
قربانی تصریح کرد: در این مجمع جهانی راه (پیارک) علاوه بر دستاوردهای حوزه حمل و نقل و راه ایمن تر، ارزانتر و اقتصادیتر، اهدافی در زمینه هوشمندسازی راه، خودروهای خودران و دیجیتال کردن حمل و نقل جادهای دنبال میشود.
وی گفت: بر مبنای رویکردهای جهانی و تحول فناوری که در زمینه هوشمند سازی راه ها و از جمله در ساخت خودروهای هوشمند در جهان در دست اقدام است، بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۰ هدف گذاریها برای حذف ۹۰ درصد تصادفات و تلفات جادهای صورت پذیرفته است.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امور مطالعات راهبردی ادامه داد: بر اساس سیاستگذاریها و اقدامات انجام شده، طی یک دهه آینده پارادایمهای مربوط به مدیریت حمل و نقل جادهای، ایمنسازی راهها، کاهش تصادفات و حذف جریان ترافیک با استفاده از هوشمند سازی حمل و نقل جاده ای به طور کامل تغییر مییابند.
قربانی تحول هوشمند سازی در سیستم حمل و نقل جاده ای را بر دو پایه اساسی یعنی راه هوشمند و خودرو هوشمند مطرح کرد و گفت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای در راستای تحقق استراتژی راه هوشمند برنامهریزی کرده و در مسیر تطبیق اقدامات خود با نیازمندیهای هوشمندسازی حمل و نقل جاده ای قرار داده است.